woensdag 22 augustus 2012

Actiehelden

De laatste tijd ben ik lekker aan het lezen. Mijn smaak is nu even actiehelden. Naast het boek van Maya Bank - No place to run ben ik begonnen alle boeken van de Seal Team Ten/Tall Dark and Dangerous-serie van Suzanne Brockmann te lezen.

Ik was begonnen in het boek van Maya Banks. Dit is een heerlijk boek met een heerlijk cover ;-p. Deel twee in de The Kelly Group International-serie. Sam en Sophie hadden en korte affaire waarna ze elkaar kwijt raakten. Sophie blijkt zwanger en in gevaar te zijn. Ze komt Sam waarschuwen dat ook hij in gevaar is. Vanaf dat moment is het een 'rollercoaster' van een verhaal waarin diverse soorten familiebanden centraal staan. Ik zal binnenkort deel drie gaan lezen.






Maar eerst ben ik bezig met mijn glom van de TTD serie van Suzanne Brockmann. Deze serie is in 1996-2003 in elf delen uitgegeven. Ik heb deel 1 t/m 10. Het zijn "category romances", de boeken die qua formaat vallen tussen en novella en een roman. Ze zijn in een avond te lezen, wat lekker is.

De serie bestaat uit:
1. Prince Joe (1996)
2. Forever Blue (1996)
3. Frisco's Kid (1996)
4. Everyday, Average Jones (1998)
5. Harvard's Education (1998)
6. It Came Upon a Midnight Clear aka Hawken's Heart (1998)
7. The Admiral's Bride (1999)
8. Identity, Unknown (1999)
9. Get Lucky (2000)
10. Taylor's Temptation (2001)
11. Night Watch (2003)

Om een of andere reden ben ik ze niet in volgorde aan het lezen. Normaliter ben ik daar heel stellig in. Maar omdat deze heel goed als stand-alone te lezen zijn, pak ik degene die me het meest aanspreekt het eerst.
Ik heb ze nu bijna allemaal gelezen, alleen Forever Blue, Hawkens's Heart en Taylor's Temption komen nog.

Deze boeken lezen heerlijk weg. Suzanne Brockmann is een groot fan van de SEALS. De mannen zijn echte helden, ze hebben Hell Week overleefd en zijn fysiek en mentaal op hun best, wat heel aantrekkelijk is.
Het verhaal draait meest om een inzet van het SEAL-team, waarbij ze een vrouw (opnieuw) ontmoeten en dan een relatie moeten gaan opbouwen, terwijl ze weten dat ze iedere keer weggeroepen kunnen worden voor een levengevaarlijke opdracht.
Suzanne geeft er wel ieder keer weer een draai aan, die maakt dat de boeken iedere keer weer interessant zijn. Ik lees of luister ze, ik heb ze namelijk ook allemaal als audioboek. Ik kan dus kiezen wat ik doe, alleen Night Watch moet ik luisteren, die heb ik niet op papier.

Hieronder zijn de omslagen van de boekjes. Ze zijn op verschillende manieren uitgegeven en ik heb ook verschillende versies.

De oorspronkelijke omslagen:

  

Heruitgaves:

   




Daarnaast zijn ze nog verschenen als anthologies, twee in een, met als titel Tall, dark and Fearless/Daring/Deadly. Die heb ik niet.











Over de omslagen heb ik nog een paar opmerkingen:

Ten eerste de omslag van Get Lucky. Ik heb de oorspronkelijke uitgave (zie boven). Suzanne had er zo'n hekel aan dat ze vroeger op haar website stickers aanbood om het gezicht te bedekken. De heruitgave ziet er een stuk beter uit. En dat moet ook wel. Lucky is de knapste SEAL van allemaal en die vatsige, slecht geblondeerde creep van de oorspronkelijke omslag doet totaal geen recht aan hem.




De ander omslag is die van Harvard's education. Harvard is de enige zwarte SEAL. In de oorspronkelijke uitgave is dat goed te zien. In de mijne is dat niet te zien aan de buitenkant.
In Amerika is "African-American romance" een apart genre. Met een eigen lijn bij Harlequin (Kimani). Er zijn niet veel zwarte romantische helden. Ik heb zelf ook weinig romances met een donkere held of heldin. Zou niet een-twee-drie een andere kunnen bedenken.

1 opmerking:

  1. Ja, die covers dat is wat. Ik vind die met die mannen in uniform het mooist.

    BeantwoordenVerwijderen